Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

김환기 조형 세계의 문학적 재해석-‘전위’와 ‘전통’의 관계를 중심으로-

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author한혜린-
dc.date.accessioned2021-12-01T09:40:09Z-
dc.date.available2021-12-01T09:40:09Z-
dc.date.issued2021-08-
dc.identifier.issn1225-469X-
dc.identifier.urihttps://yscholarhub.yonsei.ac.kr/handle/2021.sw.yonsei/5385-
dc.description.abstract한국 근대 화단을 대표하는 화가 김환기는 ‘문인-화가’라는 예술가들의 연대 속에서 문학과 미술의 공동작업을 시작한다. 김환기가 문학계와 활발하게 교류하기 시작한 1930-40년대는 문인들의 창을 통해 미술인들의 주관적 시선과 감각, 새로운 시각 실험 등이 공유되고 승인되는 시기였다. 김환기의 문인적 면모와 문학인들과의 활발한 교류, 당시 미술계의 상황 등을 고려한다면, 화가 김환기의 조형 세계가 변모하는 양상이 문학장을 토대로 새롭게 발견된다. 김환기의 추상화된 형상 실험이 『삼사문학』, 『문장』과 같은 문예동인지들을 중심으로 시작된다. 그가 ‘전위’의 이름으로 주관의 해방을 실험하였다면, 이 주관의 문제가 문장을 거쳐 ‘전통’의 이름으로 재등장한다. 『문장』의 전통지향성은 소재의 차원이 아닌, 전통을 선별하고 활성화하는 과정에서의 주관의 표출, 즉 사유의 방식에 있다. 이러한 기획은 사물의 외형보다 의미를 투영하는 ‘전통’의 사유 방식인 동시에, 주관적 시선과 관련하여 ‘근대’적 주체의 양상을 드러낸다. 『문장』지를 거쳐가면서 김환기가 관심을 둔 지점은 소재의 차원에서 드러나는 ‘조선적인’, ‘민족적인’ 특징의 문제가 아니라, 그것을 선별하고 활성화하는 과정에서 객관적 사물의 외형으로부터 내밀한 의미를 읽는 동양적 전통이었고, 이로부터 서구 근대의 표현과 원리를 발견하는 것이었다. 초현실주의적 정신의 해방에 대한 김환기의 관심이 (한국적인) 대상에 대한 주관의 표출로 움직여갔으며, 이는 자연과의 조응과 합일의 경지를 지향하는 문인화적 사유와 만난다. 김환기 작품에서 서정의 감각은 인간과 자연과의 원천적인 교감을 통한 주관의 반영이다. ‘전위’에의 실험과 사유 방식에서의 ‘전통’의 문제를 거쳐 김환기가 지속적으로 모색했던 주관의 문제는 후기에 미지를 함축하는 것으로서 환원된 ‘점’과 ‘선’의 순수 추상으로 완결되어 간다.-
dc.description.abstractKim Hwan-ki, who represents the Korean modern art world, begins collaborating on literature and art in a solidarity of artists called ‘writer- painter’. The 1930s and 40s, when Kim Hwan-ki actively interacted with the literary world, were a time when artists’ subjective views, senses, and new visual experiments were shared and approved through the windows of writers. Considering Kim Hwan-ki’s literary aspect, active exchanges with literary people, and the situation in the art world at that time, the transformation of the painter Kim Hwan-ki’s world of formative is newly discovered based on the literature field. Kim Hwan-ki’s abstracted form experiments begin with Literary coterie magazine, such as “Sam-Sa Mun-Hak”, “Mun-jang”. If he experimented with the liberation of the subjectivity in the name of ‘Avant-garde’, the matter of the subjectivity reappear in the name of ‘tradition’ after “Mun-jang”. The traditional orientation of “Mun-jang” is not based on the material but on the expression of subjectivity in the process of selecting and activating traditions, in other words, it is in the way of thinking. This project is a traditional way of thinking that projects meaning rather than the appearance of things, while revealing the aspects of the ‘modern’ subject in relation to subjective perspective. The point Kim Hwan-ki was interested in throughout the “Mun-jang” was not a matter of ‘Korean’ or ‘ethnic’ characteristics revealed in terms of materials, in the process of selecting and activating it, it was an oriental tradition of reading the inner meaning from the outward appearance of an objective object. And from this was the discovery of Western modern expressions and principles. Kim Hwan- ki’s interest in the liberation of surrealistic spirit has shifted to the expression of his subjective view of the (Korean) object, which meets reasons of literati painting for coordination and unity with nature. In Kim Hwan-ki’s work, the sense of lyricism is a reflection of the subjective view through fundamental communion between man and nature. After the experiment with ‘Avant-garde’ and the ‘tradition’ in the way of reasons, the matter of subjectivity that Kim Hwan-ki continuously sought is completed with pure abstractions of ‘dot’ and ‘line’ reduced as implications of unknowns.-
dc.format.extent29-
dc.publisher한국학연구소-
dc.title김환기 조형 세계의 문학적 재해석-‘전위’와 ‘전통’의 관계를 중심으로--
dc.title.alternativeA Literary Reinterpretation ofKim Hwan-ki’s Formative World-Based on the Relationship between ‘Avant-garde’ and ‘Tradition’--
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation한국학연구, no.62, pp 391 - 419-
dc.citation.title한국학연구-
dc.citation.number62-
dc.citation.startPage391-
dc.citation.endPage419-
dc.identifier.kciidART002753767-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Liberal Arts > Korean Language and Literature > 1. Journal Articles

qrcode

Items in Scholar Hub are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher hyerin, Han photo

hyerin, Han
College of Liberal Arts (Korean Language and Literature)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE