Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

지방정부 특별교통수단 도입의 영향요인 분석

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author손선화-
dc.contributor.author유두호-
dc.contributor.author엄영호-
dc.date.accessioned2021-12-03T07:40:20Z-
dc.date.available2021-12-03T07:40:20Z-
dc.date.issued2020-08-
dc.identifier.issn1738-1274-
dc.identifier.urihttps://yscholarhub.yonsei.ac.kr/handle/2021.sw.yonsei/5491-
dc.description.abstract본 연구는 지방정부가 하나의 행위자로서 주도적인 복지정책의 집행자가 됨에 따라, 교통약자를 위한 특별교통수단을 도입함에 있어 어떠한 요인들이 영향을 미치는지 실증적으로 분석하고자 하였다. 구체적으로 지방정부의 특별교통수단 도입을 지역 내 수요요인과 제도적 환경 요인으로 구분하여 살펴보았다. 분석결과, 교통약자를 위한 지방정부의 정책이 수요에 따른 합리적 의사결정이 아닌 제도적 환경에 의한 정당성 추구 목적에 의해 특별교통수단이 증가되고 있음을 확인하였다. 이러한 결과는 교통약자를 위한 정책에서 제도적 정당성이 중요하다는 점을 시사한다. 반면 제도적 정당성이 실질적인 정책과 연계되지 못하고 있다는 것 역시 확인하였다. 베리어프리 인증을 획득한 지방정부에서 특별교통수단의 도입이 더 적게 나타나는 부정합화 현상을 발견하였으며, 교통약자를 위한 관심과 정책의 운영 간 괴리를 줄여나갈 필요성을 규명하였다. 이를 위하여 지방정부의 교통약자를 위한 정책실행에 있어 효과적이고 실질적인 수요맞춤형 서비스의 확대가 요구되며, 특별교통수단 확대를 위한 재정지원 필요성, 그리고 더 나아가 특별교통수단의 요금제도 개편 등을 제언하였다.-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to analyze empirically the factors influencing the adoption of Special Transport Service for local government. We measured the adoption rate of special transportation by region in comparison with the mandatory standard of special transportation of Ministry of Land, Infrastructure, and Transport. We then analyze the difference of local government decision. As a result of the analysis, the policy of local government for traffic disadvantages is indicated by the pursuit of legitimacy by institutional environment rather than rational decision making according to the demand of policy. For local governments, such as lack of limited resources and financial capacity, pursuing institutional legitimacy could be a rational decision. Therefore, decoupling is also seen in which the introduction of other complementary systems and the lack of linkage of policy for practical traffic disadvantages after obtaining legitimacy. Based on the results of the analysis, this study proposes the expansion of effective and practical customized services, the necessity of financial support to expand special transportation and the revision of the fare system of special transportation.-
dc.format.extent28-
dc.publisher한국거버넌스학회-
dc.title지방정부 특별교통수단 도입의 영향요인 분석-
dc.title.alternativeAn Analysis of Factors Influencing Adoption of Special Transportation in Local Government-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.17089/kgr.2020.27.2.007-
dc.identifier.bibliographicCitation한국거버넌스학회보, v.27, no.2, pp 163 - 190-
dc.citation.title한국거버넌스학회보-
dc.citation.volume27-
dc.citation.number2-
dc.citation.startPage163-
dc.citation.endPage190-
dc.identifier.kciidART002618092-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Public Administration > 1. Journal Articles

qrcode

Items in Scholar Hub are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Yoo, Dooho photo

Yoo, Dooho
College of Social Sciences (Public Administration)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE