Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

책임의사 이상의 '공백'적 글쓰기A Physician in Charge, Yi Sang’s ‘Void’ Writing

Other Titles
A Physician in Charge, Yi Sang’s ‘Void’ Writing
Authors
한혜린
Issue Date
Feb-2020
Publisher
한국시학회
Citation
한국시학연구, no.61, pp 281 - 318
Pages
38
Journal Title
한국시학연구
Number
61
Start Page
281
End Page
318
URI
https://yscholarhub.yonsei.ac.kr/handle/2021.sw.yonsei/5388
DOI
10.15705/kopoet..61.202002.010
ISSN
1229-1943
Abstract
이상은 자신의 시작詩作이 신문이라는 보편의 장소에서 거부당한 이후, 자신의 앞에 놓인 공포의 정체를 서술한다. 가부장적 질서에 따른 가문의 요구와 기대는 이상 자신을 지배하고 억압하는 무서운 상황이었고, 그는 자신이 속한 세계의 질서를 넘어서는 환영적 존재인 유령을 출현시킨다. 이상이 소환한 유령은 그가 1931년부터 시작했던 문학(예술)의 절차를 확인하게 한다. 유령의 출현은 ‘미로’적인 방식으로 이어지는데, 막다른 골목인 동시에 뚫린 골목인 미로에서 유령은 출구를 찾아 끊임없이 질주하는 동시에 초과하지 않는 방식으로 반복운동을 멈추지 않는다. 미로는 의사(정신분석가)를 찾아오는 환자의 마음의 구조를 정확히 재현한다. 이상은 자신의 텍스트가 거대한 미로 속에서 길들여짐을 거부하고, 미로로부터 해방되어 현실 세계를 위협하는 유령처럼 기능하기를 바랐다. 충동에 화답하거나 억제하면서 미로 속을 증상과 함께 맴돌던 환자는 책임의사를 찾아 스스로에게 진단을 내리게 된다. 환자와의 대화가 이루어지는 시에서 책임의사 이상은 자신이 속한 세계로 환자를 초대하는 것이 아닌, 환자가 속한 세계로 찾아가 환자 자신만의 고유한 세계가 언어적 활동 속에서 창안되기를 기다린다. 책임의사의 역할은 타자의 시선에 마비되었던 환자인 자신을 지배하던 것들이 빠져나가는 무언가를 포착하는 일, 즉 증상을 구성하는 일이다. 책임의사인 이상은 세계의 질서에 지배받는 환자를 자신의 지식으로 판단하여 진단하는 것이 아니라, 환자 스스로 공백을 드러내도록 유도한다. 이로써 내담 상황(문학 행위)에서 작가 이상은 환자인 동시에 책임의사로서 스스로를 진단하며 죽음(공백)을 획득한다. 시에서 ‘책임의사[작가]’이자 동시에 ‘환자[시적화자]’로 등장하며 둘 사이의 경계를 지워가는 작업은 ‘(분석)주체’를 중심으로 재구조화되는 과정을 보여준다. 이 과정은 의사가 환자를 치료한다는 통념을 넘어서서, 어떤 것에 사로 잡혀있는 (대상화 되어있는) (비)주체가 주체로 되어가는 과정에 주목하는 것이다. 이는 세계의 질서 속에 안주하고자 하는 욕망을 포기하고, ‘공백’이라는 형태를 통해서 글을 쓰는 주체로 태어나는 것이다. 책임의사인 이상은 작품 내부에 공백을 포함시키고, 이를 독자에게 양도한다. 이상의 시는 독자의 고정관념이 몰락하기를, 공백의 장소에서 독자의 언어가 새롭게 시작하기를 기다린다.
Yi Sang describes the true colors of the fear right in front of him after his poetic works were refused from newspaper as a universal place. His family’s demands and expectations in accordance with the patriarchal order were the frightening situation that dominated and repressed Yi Sang himself. He brings a ghost, unsubstantive being that exceeds the order of the world where he belongs to, into life. The ghost Yi Sang subpoenaed confirms the process of literature (art) that he started in 1931. The appearance of ghosts leads to a ‘maze’ way, and in the maze, which is a dead end but also an open alley, the ghost never ceases to repeat in such a way that it does not exceed while constantly galloping for an exit. A maze accurately reproduces the structure of a patient's mind when he visits a doctor (psychoanalyst). Yi Sang hoped his text would refuse to be tamed in a huge maze, and his texts would be freed from the maze and work as the ghost threatening the real world. Patient who hover in the maze with symptoms finds a physician in charge and diagnose themselves. while responding to or suppressing impulses. In a poem where the conversations take place with patients, the physician in charge does not invite the patient to his or her world, but instead visits the patient's world and waits for the patient's own unique world to be created in his or her linguistic activity. The physician in charge’s roles are to capture the escape of things that used to dominate the patients paralyzed by others’ gaze, and also to compose the symptoms. The physician in charge, Yi Sang does not judge and diagnose patients who are governed by the world's order by their own knowledge, and induces them to reveal their own void. In this interview situation(literary act), the writer Yi Sang diagnoses and names himself as a patient and a physician in charge, and then acquired death(void). This process pays attention to the process in which an (objectified) (non) subject captured by something becomes a subject by exceeding the common notion in which a doctor treats a patient in the ‘doctor-patient’ relationship. In the poetry, the work of erasing the boundary between two of them by appearing as a ‘physician in charge [writer]’ and ‘patient[poetic narrator]’ shows the process of restructuring focusing on the ‘subject of (analysis)’. It gives up its desire to settle in the world’s order and is born into a writing entity in the form of ‘void’. The physician in charge, Yi Sang includes the void in his works, and transfers that to readers. His poems waits that the readers’ stereotypes could be collapsed and the readers’ language could be newly beginning in a place of void.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Liberal Arts > Korean Language and Literature > 1. Journal Articles

qrcode

Items in Scholar Hub are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher hyerin, Han photo

hyerin, Han
College of Liberal Arts (Korean Language and Literature)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE